Přidal
Přidal admin
, 14. září 2008
Celostátní setkání
red. rad škol. časopisů
I. Úvod
Naplnit volný čas dnešní
mládeže ve věku odpovídajícím 2. stupni ZŠ je stále větším problémem. Přitom
právě absence jakékoliv užitečné činnosti ve volném čase je jednou z hlavních
příčin šíření negativních jevů již mezi dětmi ve věku 10 až 15 let. Jevem
bezesporu nejzávažnějším je šíření drog a jiných návykových látek a navazování
kontaktů s nimi ve stále mladším věku dětí.
Tento problém bývá často
vztahován zejména na větší městské aglomerace. Je to dáno možnostmi vyšších
výdělků rodičů, jejich větší zaneprázdněností (větší zastoupení různých firem a
jejich řídících orgánů, atd.), celkově větší koncentrací obyvatel včetně zdrojů
"nákazy", větší anonymitou i větší průbojností zdejších dětí. Na druhé straně
zde jsou ale také mnohem širší možnosti vhodného využití volného času (Domy dětí
a mládeže, zájmové a vzdělávací kurzy různých institucí, atd.), které řadu
negativních vlivů mohou zneutralizovat. Na venkově však tyto "profesionálně"
organizované aktivity chybí a jejich roli musí ve většině případů nahrazovat
aktivity škol a nadšení jejich pedagogů.
Ohroženi návykovými látkami
jsou však, dle našeho názoru, všechny děti, tedy i z lokalit s menší koncentrací
obyvatelstva. Zde je příčinou zejména absolutní nedostatek možností vhodného
vyplnění volného času (malá města a obce ve kterých se různá zařízení nemohou
"uživit", nemožnost dojíždění dětí z okolí kvůli rozpadu dopravní obslužnosti
zejména v odpoledních a večerních hodinách, atd.) umocněná skutečností, že téměř
vymizely klasické činnosti, které zejména děti z malých měst a obcí musely v
domácím hospodářství v minulosti zastávat. Důsledkem je potom jejich sdružování
do potulujících se part se všemi z toho plynoucími důsledky.
Většina preventivních akcí je
přitom založena na co nejširším záběru, tedy s cílem oslovit co nejvíce mladých
lidí najednou a při stejných nákladech. To však v oblastech bez velkých měst
není dost dobře možné.
Náš program počítá s aktivitou,
kterou dosud nikdo v ČR nevyužil - se školními časopisy. Školní časopis již dnes
v různé formě a na různé úrovni vychází na velkém počtu škol (možná i většině) a
ovlivňuje nejen většinu žáků školy, ale i jejich rodiče a všechny ostatní, kteří
se s ním dostanou do kontaktu. Vzhledem k tomu, že jej připravují samotné děti,
je jeho "účinnost" na vrstevníky nesrovnatelně větší, než u akcí pořádaných
dospělými.
II. Realizace programu
První etapa
Základem programu je čtyřdenní
celostátní setkání zástupců redakčních rad školních časopisů z celé české
republiky. Máme různé kontakty na všechny regiony a jsme schopni zajistit
účastníky tak, aby bylo zajištěno rovnoměrné pokrytí. Předpokládáme účast 20 až
25 školních časopisů zastoupených 2 dětskými členy redakční rady a 1
pedagogickým pracovníkem (který vydávání časopisu koordinuje). Programová náplň
by byla rovnoměrně rozložena mezi protidrogovou prevenci v různých formách s
důrazem na její podání formou školních časopisů, na formy eliminace jevů a
vlivů, které potlačují dětem vlastní rasovou toleranci a snášenlivost a mezi
otázky týkající se možností využití volného času školních dětí, tedy samotných
školních časopisů (náplň, technické zpracování, organizace. práce, atd. -
krounský školní časopis ŠKROB má již šestiletou tradici a patří k nejlepším v
ČR), dětských školních divadel (nutné podmínky pro vznik dětského divadel.
souboru na škole, technická doporučení, finanční náročnost, atd. - krounský
soubor Dividlo má již řadu let své postavení nejen v rámci okresu, ale i celého
kraje), pořádání soutěží (např. z našich vlastních aktivit jde o cyklocountry,
orientační běhy, atd.). Podstatou by tedy bylo sestavit co nejširší spektrum
možných činností a nápadů včetně jejich diskuse a sdělování zkušeností z
jednotlivých škol.
Cílem a výstupem této základní
celostátní akce je zajistit šíření protidrogové prevence a myšlení a životních
postojů slučitelných se snášenlivostí (obecně nejen rasovou) nejen samotnými
účastníky (jejich vyprávěním vrstevníkům i jejich celkovým postojem a působením
na své okolí) ale také formou příspěvků a námětů do jejich vlastních školních
časopisů, jejichž záběr je z výše uvedených důvodů mnohem větší A zejména
dlouhodobější než osobní prevence. Různé materiály s např. protidrogovou
tématikou se v různých formách (články, reportáže, povídky s určitým dějem,
soutěže, ankety s následným komentářem protidrogového koordinátora té které
školy, atd.) mohou objevovat pravidelně v každém dalším vydaní školního
časopisu. Informace o možných aktivitách na školách a získaných zkušenostech
otištěné v jednotlivých časopisech zase mohou inspirovat jiné školy k aktivitám,
které naplní volný čas dětí.
Již touto hlavní akcí našeho
programu budou osloveny ať přímo nebo nepřímo tisíce dětí a dospělých (25
zúčastněných škol = cca 10.000 žáků, jejich rodičů, sourozenců, bratranců i
sestřenic z jiných škol apod.). Navíc bude touto akcí spuštěno lavinovité šíření
i do časopisů, které se pilotní akce přímo nezúčastnily (viz níže).
Celá akce by se realizovala v
naší ZŠ. Obec Krouna leží v předhůří Českomoravské vrchoviny a tedy v pomyslném
geografickém středu republiky a je tak relativně snadno dosažitelná i z
okrajových míst jakými jsou např. Severní Morava nebo západní Čechy. Naše oblast
je navíc jednou z ekologicky nejčistších lokalit a pro účastníky zejména z
průmyslových oblastí by tato akce měla i zdravotní efekt.
Druhá a další etapy
Školní časopisy nejsou
izolovanými. Školy si je navzájem vyměňují, aby získaly inspiraci a porovnaly
úroveň svého časopisu s ostatními. Samy děti se se "svým" časopisem rády
pochlubí příbuzným, rodiče mnohdy přinášejí časopisy na pracoviště a podobně.
Při výběru účastníků výše popsané pilotní akce bychom navíc kladli důraz, aby i
oni mohli a zejména byli ochotni podobnou akci, byť i třeba kratší (jednodenní
či dvoudenní), zorganizovat pro vybrané školní časopisy z jejich širšího regionu
a ty potom pro školy ze svého blízkého okolí. Vzhledem k menší náročnosti by
tato druhá a další etapy byly již financována z regionálních prostředků, jejichž
získání by bylo na jednotlivých pořadatelích.
Opakováním tohoto postupu by
byla tématy protidrogové prevence zasažena většina školních. časopisů a tím i
většina žáků základních škol. Vycházíme přitom z předpokladu, že o uspořádání
těchto malých oblastních setkání by byl velký zájem, neboť každá škola i každý
Školský úřad se v pozitivním smyslu rádi zviditelní.
Nezanedbatelnou úlohu má také
skutečnost, že by celá akce podpořila zájem o školní časopisy a o práci v nich a
tím zajistila nemalému počtu dětí náplň jejich volného času o vzdělávacím a
společenském vlivu ani nemluvě.
III. Základní body programu
pilotní akce Celostátní setkání školních časopisů pod názvem "Časopisy proti
drogám a rasismu"
V průběhu čtyřdenního setkání
by se účastníci věnovali besedám s lektory, tvořili a vymýšleli by nové způsoby
protidrogového a výchovného působení na své vrstevníky, věnovali by se možnostem
zpracování těchto témat ve školních časopisech i aktivnímu využití volného času
(hledání možností zábavy pro všechny z jejich okolí, ať z velkoměsta nebo z
venkova). Vytvořili by vlastní námět na rekl. předmět (tričko, taška, propiska)
s protidrogovou tematikou. Tričko (50 ks) dostane každý účastník, propisky (1000
ks) budou pro další distribuci účastníků, případně by mohly být využity ve
větším počtu celostátně. Zpracovali by též průzkum mezi sebou i v místě konání
celé akce a sjednotili by si postup pro zpracování průzkumu v jejich regionu,
jehož výsledky bychom jako organizátoři pilotní akce zpracovali a poskytli všem
institucím, které mají kontakt s protidrogovou prevecí a výchovou mládeže k
rasov. Účastníci by se samozřejmě věnovali též odborným otázkám vydávání
časopisů, možností zpracování, grafické úpravy, zvyšování jejich jazykové i
grafické úrovně , distribucí, atd., návštěvou redakce novina tiskárny. Seznámili
by se i s problematikou dalšího využití volného času (divadlo, sport) včetně
potřebných organizačních základů, požadavků a podobně. Ve volném čase by se
věnovali kultuře (divadelní představení) a sportu.
Součástí základní akce je
zpracování souhrnné zprávy včetně výsledků průzkumů na jednotlivý školách.
1173 Přečteno ·
|