Přidal
Přidal Josef Kyncl
, 15. září 2016
Školní řád MŠ platný od
1.9.2017
Školní řád MŠ platný od
1.10.2016
Starší školní
řády MŠ
ZÁKLADNÍ ŠKOLA
A MATEŘSKÁ ŠKOLA KROUNA
539 43 Krouna 303,(469341115, IČO 70986304, bank. sp. ČS Hlinsko
1145367369/0800
e-mail: zs_krouna@xaz.cz,
http://www.zskrouna.cz
Š k o l n í
ř á d – Mateřská škola
|
Platnost ode dne: |
24.3.2017 |
Účinnost ode dne: |
1.9.2017 |
Zrušeno dne: |
|
|
|
§ 1 Práva a povinností dětí a jejich zákonných
zástupců, pravidla vzájemných vztahů se zaměstnanci ve škole
1. Děti mají právo
a) na vzdělávání a školské služby v souladu
s platnou legislativou,
b) přiměřeně svému věku a rozumovým schopnostem na
informace o průběhu a výsledcích svého vzdělávání,
c) přiměřeně svému věku a rozumovým schopnostem se
vyjadřovat, přičemž jejich vyjádřením musí být věnována pozornost odpovídající
jejich věku a stupni vývoje.
2. Dítě má dále právo:
a) na ochranu před lidmi a situacemi, které by je
mohly fyzicky nebo psychicky zranit,
b) být respektováno jako jedinec ve společnosti
(slušné zacházení, i když nemá pravdu, právo na přátelství, na respektování
jazyka, barvy pleti, rasy či sociální skupiny),
c) na emočně kladné prostředí a projevování lásky
(právo žít s každým ze svých rodičů, pokud by mu to neuškodilo, právo mít
někoho, kdo se ho zastane, právo být s lidmi, kteří ho mají rádi, právo na
pozornost a vedení ze strany dospělých, právo dostávat i projevovat lásku…),
d) být respektováno jako jedinec s možností
rozvoje, který si chce potvrzovat svoji identitu (právo vyrůst v zdravého
tělesně i duševně, právo být veden k tomu, aby respektoval ostatní lidi bez
ohledu na rasu, náboženství, apod., právo rozvíjet všechny své schopnosti a
nadání, právo hrát si, právo na soukromí …),
e) být respektováno jako individualita, která si
tvoří svůj vlastní život (právo ovlivňovat rozhodnutí, co se s ním stane, právo
na chování přiměřené věku, právo být připravován na svobodu jednat a žít svým
vlastním způsobem …),
f) na poskytování poradenských služeb v rozsahu
daném platnou legislativou,
g) na poskytování podpůrných opatření v případě
speciálních vzdělávacích potřeb,
h) na úpravu obsahu a forem vzdělávání v případě
mimořádného nadání dítěte.
3. Zákonní zástupci dítěte mají právo:
a) na informace o průběhu a výsledcích vzdělávání
svého dítěte,
b) na diskrétnost a ochranu informací, týkajících
se jejich osobního a rodinného života,
c) rozhodovat, kterých akcí pořádaných školou se
dítě zúčastní,
d) účastnit se vyhlášených školních akcí,
e) přispívat svými nápady a náměty k obohacení
výchovného programu školy,
f) vyjadřovat se ke všem rozhodnutím, která se
týkají podstatných záležitostí vzdělávání jejich dítěte.
4. Zákonní zástupci dětí jsou povinni
a) zajistit, aby dítě docházelo řádně do mateřské
školy dle podmínek stanovených při přijetí dítěte k předškolnímu vzdělávání,
případně za podmínek upravených pozdější dohodou nebo oznámením,
b) na vyzvání ředitele školy nebo učitelky
pověřené vedením MŠ se osobně zúčastnit projednání závažných otázek týkajících
se vzdělávání dítěte,
c) informovat školu o veškerých skutečnostech,
které by mohly ovlivnit průběh vzdělávání (např. o změně zdravotní způsobilosti,
zdravotních obtížích dítěte, atd.),
d) zákonný zástupce je povinen sledovat zdravotní
stav dítěte a v případě, že by jeho zdravotní stav mohl ohrozit zdraví ostatních
dětí v MŠ (např. šířením infekční nemoci) nepředávat dítě k předškolnímu
vzdělávání. V zájmu předcházení vzniku a šíření infekčních onemocnění může škola
v odůvodněných případech (například v případě důvodných pochybností o zdravotním
stavu dítěte, v případě návratu dítěte po závažném onemocnění, v případě
podezření, že dítě přišlo do styku se závažným infekčním onemocněním, atd.)
kdykoliv požadovat doložení, že zdravotní stav dítěte neohrožuje zdraví
ostatních dětí v MŠ. Nedoloží-li zákonný zástupce dítěte zdravotní způsobilost
dítěte v přiměřené lhůtě (zpravidla do 3 vyučovacích dnů), nebude dítěti
umožněna přítomnost v MŠ. V případě důvodného podezření na závažné ohrožení
zdravotního stavu dětí v MŠ může škola odmítnout přítomnost dítěte v MŠ, dokud
zákonný zástupce zdravotní způsobilost dítěte nedoloží. V případě návratu dítěte
do MŠ po závažném onemocnění, které by mohlo ohrozit zdraví ostatních dětí, může
škola požadovat doložení zdravotního stavu dítěte před opětovným zahájením
docházky dítěte do MŠ.
e) omlouvat nepřítomnost dítěte v mateřské škole a
písemně udávat odchylky a změny v osobních údajích dítěte, kontaktních údajích
jeho zákonných zástupců a způsobu docházky včetně časů příchodů a odchodů,
f) oznámit předem známou nepřítomnost dítěte,
není-li nepřítomnost předem známá, omluvit ho neprodleně,
g) dohodnout způsob stravování na období nejméně 1
měsíce a hradit stravné v termínech stanovených vedoucí školního stravování,
h) hradit úplatu za předškolní vzdělávání
v termínech stanovených mateřskou školou, případně dle dohody s učitelkou
pověřenou vedením mateřské školy (vzdělání v mateřské škole se dítěti poskytuje
bezúplatně od počátku školního roku, který následuje po dni, kdy dítě dosáhne
pátého roku věku),
i) předat dítě do mateřské školy v čase uvedeném
při přijetí dítěte nebo v čase dohodnutém s pedagogickými pracovníky školy,
j) vyzvednout dítě z mateřské školy v dohodnuté
době nebo po výzvě ze strany školy bez zbytečného prodlení v případě, že se dítě
nebude moci ze závažného důvodu (např. náhlé onemocnění, hygienický problém,
atd.) dočasně předškolního vzdělávání účastnit,
k) poskytovat dítěti podporu při plnění výchovně
vzdělávacích úkolů a vytvářet mu podmínky pro jejich plnění,
l) zajistit, aby dítě do mateřské školy přicházelo
vhodně oblečené, vybavené pracovními pomůckami stanovenými školou a ve
zdravotním a hygienickém stavu, který nebude ohrožovat ostatní děti ani
zaměstnance, případně vybavení a zařízení školy.
m) oznámit škole podání žádosti o odklad zahájení
povinné školní docházky, a to nejpozději do 30.4. příslušného roku,
n) zajistit povinné předškolní vzdělávání formou
pravidelné denní docházky v pracovních dnech. Rozsah povinného předškolního
vzdělávání je stanoven na nejméně 4 hodiny denně, začátek této doby je stanoven
na 8.00 a minimální rozsah povinného předškolního vzdělávání je v době od 8.00
do 12.00.
o) oznámit nejpozději tři měsíce před počátkem
školního roku individuální vzdělávání dítěte s povinnou předškolní docházkou,
případně během školního roku nejpozději ke dni zahájení individuálního
vzdělávání,
p) u dítěte s individuálním vzděláváním se
dostavit dle výzvy školy k ověření znalostí a dovedností dítěte,
q) v případě předem známé nepřítomnosti dítěte
s povinnou předškolní docházkou požádat o jeho uvolnění; na 1 den uvolňuje dítě
třídní učitel, na 2 a více dnů učitelka pověřená vedením mateřské školy;
nedohodne-li se zákonný zástupce s tím, kdo dítě uvolňuje jinak, podává se
žádost písemně; žádost se podává tomu, kdo dítě uvolňuje,
r) v případě neplánované nepřítomnosti dítěte
s povinnou předškolní docházkou oznámit škole důvody a předpokládanou dobu
trvání nejpozději do 3 dnů; oznámení se provádí osobně, písemně, telefonicky,
SMS nebo e-mailem.
s) uvést důvody nepřítomnosti dítěte, které plní
povinné předškolní vzdělávání, do omluvného listu dítěte, který je uložen u
třídní učitelky, a to nejpozději v den opětovného nástupu dítěte do MŠ, případně
po dohodě s příslušným učitelem jiným způsobem,
t) učitelka pověřená vedením mateřské školy je
oprávněna požadovat doložení důvodů nepřítomnosti dítěte, zákonný zástupce je
v tom případě povinen doložit tyto důvody do 3 dnů ode dne výzvy.
5. Třídní učitelka eviduje školní docházku své
třídy. V případě, že je dítě neomluvené, informuje třídní učitelka učitelku
pověřenou vedením školy, která poskytnuté informace vyhodnocuje.
6. Neomluvenou absenci dítěte řeší učitelka
pověřená vedením školy pohovorem se zákonným zástupcem. Při pokračující
neomluvené absenci ředitel školy informuje orgán sociálně-právní ochrany dítěte.
7. Při vzájemném kontaktu se všechny zúčastněné
strany řídí obecně platnými zásadami slušného chování.
§2 Provoz a vnitřní režim mateřské školy
1. Mateřská škola je dvoutřídní. Třídy se naplňují
do počtu 28 dětí, o zařazení rozhoduje na návrh učitelky pověřené vedením
mateřské školy ředitel školy.
2. Provoz školy je po celý školní rok od 6:45 do
16:00 hodin, děti do školy přicházejí v době od 6.45 do 7.45; v případě
polodenní docházky odchází v době od 12.00 do 12.30, v případě celodenní
docházky odchází v době od 14.30 do 16.00; případná přerušení provozu jsou
oznamována v souladu s platnou legislativou.
3. Dítě bude při odchodu vydáno pouze zákonnému
zástupci, případně jiné dospělé osobě, o jejíž identitě a oprávněnosti
k vyzvednutí dítěte není pochyb. V případě, že zákonný zástupce dítěte požaduje
umožnění odchodu dítěte ze školy s jinou dospělou nebo i nezletilou osobou, je
povinen tuto svoji volbu škole předem písemně sdělit.
4. V případě, že dítě nebude z mateřské školy
oprávněnou osobou dle předchozího odstavce vyzvednuto do 16.00, zajistí škola
dohled nad dítětem po dobu nejdéle dvou hodin, a to na náklady zákonného
zástupce, který je povinen škole na její písemnou výzvu neprodleně uhradit
veškeré prokazatelné náklady, které škole s dohledem vzniknou. Těmito náklady se
rozumí zejména mzdové náklady, náklady spojené s pokusy o kontaktování osob
oprávněných k vyzvednutí dítěte, náklady spojené s prodloužením provozní doby
školy (například na vytápění atd.) a podobně. Nebude-li dítě vyzvednuto
z mateřské školy ani v prodloužené lhůtě, kontaktuje škola příslušné orgány
sociálně právní ochrany dítěte nebo policii a jim dítě následně předá. Tím však
není dotčena povinnost zákonného zástupce škole na její písemnou výzvu
neprodleně uhradit veškeré prokazatelné náklady s prodlouženým dohledem spojené.
5. Stravování a pitný režim dětí se řídí platnými
předpisy a provozním řádem školní jídelny – výdejny.
6. Denní program organizuje škola podle platných
učebních dokumentů a s ohledem na povětrnostní a další podmínky s cílem mimo
jiné zajistit dětem dostatek pobytu na čerstvém vzduchu a klidný a nerušený
odpočinek.
7. Učitelé mateřské školy jsou povinni zajistit,
aby dítě bez svolení neopustilo třídu, případně prostor, ve kterém se třída
s učiteli nachází.
8. Děti jsou učiteli mateřské školy vedeny
k dodržování zásad slušného chování a stanovených pravidel. Zejména jsou vedeny:
a) chovat se zdvořile ke všem zaměstnancům a
dospělým osobám obecně a při setkání je zdravit,
b) jednat přátelsky se svými spolužáky a kamarády,
dávat dobrý příklad ostatním,
c) přiměřeně svému věku a rozumovým schopnostem
bránit nebo oznamovat šikanování, krádeže, vandalismus a jiné společensky
nežádoucí jevy ve svém okolí,
d) nemanipulovat s majetkem, pomůckami nebo
finančními prostředky jiné osoby (dítěte nebo dospělé osoby) bez jejího
souhlasu,
f) respektovat pokyny pracovníků školy.
9. Učitelé mateřské školy se při své práci řídí
platnými předpisy a náplní práce, zejména zajišťují pestrost činností,
respektují vývojová specifika předškolního věku (fyziologická, kognitivní,
sociální, emocionální), dbají na estetické prostředí a na všestranné rozvíjení
osobnosti dítěte, pracují s cílem upevnit a dále rozvíjet získané poznatky a
vědomosti dítěte, atd.
§3 Bezpečnost a ochrana zdraví dětí, ochrana
před sociálně nežádoucími jevy
1. Za bezpečnost dětí ve škole odpovídá od
příchodu dítěte až do jeho odchodu ze školy příslušný učitel mateřské školy.
Okamžikem příchodu nebo odchodu se rozumí fyzické předání dítěte učiteli
mateřské školy nebo naopak zákonnému zástupci nebo jím pověřené osobě.
2. Bezpečnost a ochranu zdraví dětí zajišťují
v rámci svých povinností, svého funkčního postavení a své náplně práce všichni
zaměstnanci školy, a to v souladu s platnou legislativou, pokud vnitřní předpisy
vydané ředitelem školy nestanovují jinak.
3. Ochranu dětí před společensky nežádoucími jevy
(např. projevy diskriminace, nepřátelství nebo násilí) zajišťují přiměřeně věku
a rozumovým schopnostem dětí v rámci svých povinností, dále dle svého funkčního
postavení a své náplně práce všichni zaměstnanci školy, a to v souladu s platnou
legislativou.
4. Učitelé mateřské školy zajišťují poučení dětí o
možných nebezpečných situacích a vedou děti k dovednostem se chránit (dopravní
situace, manipulace s některými předměty, nástroji a přístroji, kontakt se
zvířaty, kontakt s cizími lidmi, léky, jedovaté rostliny, běžné chemické látky,
objekty a jevy, požár, povodeň a jiné nebezpečné situace a další nepříznivé
přírodní a povětrnostní jevy); k poučení a prevenci učitelé mateřské školy
využívají hry a další aktivity včetně praktických nácviků bezpečného chování
v různých situacích.
5. Dětem, zaměstnancům i zákonným zástupcům je
zakázáno nošení, držení, distribuce a užívání návykových látek v době provozu
v areálu a prostorách školy a při akcích pořádaných školou.
6. Projevy rasismu, šikanování a xenofobie jsou
nepřípustné. Děti jsou s přihlédnutím k jejich věku a rozumovým schopnostem
všemi pracovníky školy vedeny k tomu, aby nebezpečné jevy dokázaly
identifikovat, v rámci svých možností se jim vyhnout, proti nim zasáhnout,
případně o nich neprodleně informovat pracovníky školy, své zákonné zástupce
nebo jiné jim blízké osoby.
7. Zákonný zástupce je nad rámec svých povinností
dle §1 tohoto školního řádu povinen:
a) zajistit, aby dítě nedonášelo do školy drobné
předměty, mince, pamlsky apod., které by mohly ohrozit bezpečnost a zdraví
dítěte nebo ostatních dětí, a to například přímým zraněním, vdechnutím a
podobně,
b) fyzicky doprovázet dítě při veškerém pohybu
v prostorách a v areálu školy a to až do okamžiku fyzického předání dítěte
učiteli mateřské školy nebo od okamžiku fyzického převzetí dítěte od učitele
mateřské školy,
c) při pohybu v prostorách a v areálu školy se
řídit pokyny pracovníků školy a ustanoveními školního řádu a dbát na bezpečnost
dětí i svoji.
8. Vjezd motorových vozidel do areálu MŠ je
zakázán. Výjimky uděluje učitelka pověřená vedením MŠ.
§4 Podmínky zacházení s majetkem školy nebo
školského zařízení ze strany dětí a dalších osob
1. V prostorách mateřské školy se děti přiměřeně
svému věku a rozumovým schopnostem chovají ukázněně, nepoškozují stěny, nábytek
ani ostatní zařízení a vybavení. Děti jsou všemi pracovníky školy vedeny ke
svědomité péči o zapůjčené hračky a učební pomůcky, dále k tomu, že udržují své
místo, třídu a ostatní školní prostory v čistotě a v pořádku a chrání majetek
před poškozením.
2. Opravu úmyslně poškozeného majetku jsou bez
zbytečného odkladu povinni na vlastní náklady zajistit zákonní zástupci dítěte.
Nestane-li se tak, bude oprava na jejich náklady zajištěna školou.
3. Nalezené předměty děti i všechny další osoby
pohybující se v prostorách školy předávají komukoliv ze zaměstnanců školy.
2. Škola nepřebírá záruky za cenné předměty a
peněžní částky uložené v šatnách školy, a to z důvodu jejich nepotřebnosti pro
pobyt dítěte ve škole. Případnou ztrátu nebo poškození oděvů a obuvi ohlásí dítě
nebo jeho zákonný zástupce neprodleně zaměstnancům školy. Na pozdější ohlášení
škola nebere zřetel.
§5 Pravidla hodnocení dětí
1. Výsledky předškolního vzdělávání dítěte a jeho
pokrok dosažený v průběhu předškolního vzdělávání sledují a přiměřeně věku a
schopnostem dítěte prostřednictvím záznamových archů o dítěti hodnotí všichni
učitelé mateřské školy, a to v souladu s pravidly stanovenými ŠVP. Takto
zjištěné podklady slouží učitelům mateřské školy při cílené individuální péči o
děti.
2. Zákonnému zástupci dítěte, které bude plnit
povinnost předškolního vzdělávání individuálním vzděláváním dítěte, předá
učitelka pověřená vedením mateřské školy přehled oblastí, v nichž má být dítě
vzděláváno.
3. V případě individuálního vzdělávání dítěte
škola ověří úroveň osvojování očekávaných výstupů v jednotlivých oblastech, a
to:
a) formou pohovoru s dítětem doplněného o ověření
zvládnutí příslušných praktických dovedností.
b) v termínu stanoveném učitelkou pověřenou
vedením školy v období od 3. do 4. měsíce od začátku školního roku.
4. V případě, že ze závažných důvodů nebude možné
ověření dle předchozího odstavce provést, stanoví učitelka pověřená vedením
školy náhradní termín ověření nejpozději do 30 dnů od původního termínu.
5. Zákonný zástupce dítěte je povinen zajistit
účast dítěte u ověření.
6. Ředitel školy ukončí individuální vzdělávání
dítěte, pokud zákonný zástupce dítěte nezajistil účast dítěte u ověření, a to
ani v náhradním termínu.
7. Výdaje spojené s individuálním vzděláváním
dítěte hradí zákonný zástupce dítěte, s výjimkou speciálních kompenzačních
pomůcek a výdajů na činnost mateřské školy, do níž bylo dítě přijato
k předškolnímu vzdělávání.
§6 Společná ustanovení
1. Účast dítěte na předškolním vzdělávání
je zpoplatněna úplatou za předškolní vzdělávání v souladu s platnou
legislativou. Bližší podrobnosti jsou určeny prováděcí směrnicí vydanou
ředitelem školy
2. Ředitel školy může po předchozím upozornění
písemně oznámeném zákonnému zástupci dítěte rozhodnout o ukončení předškolního
vzdělávání, jestliže
a) se dítě bez omluvy zákonného zástupce
nepřetržitě neúčastní předškolního vzdělávání po dobu delší než dva týdny
b) zákonný zástupce závažným způsobem opakovaně
narušuje provoz mateřské školy
c) ukončení doporučí v průběhu zkušebního pobytu
dítěte lékař nebo školské poradenské zařízení
d) zákonný zástupce opakovaně neuhradí úplatu za
vzdělávání v mateřské škole nebo úplatu za školní stravování ve stanoveném
termínu a nedohodne s ředitelem jiný termín úhrady.
3. Není-li v rozhodnutí uvedeno jinak, je
vyloučení platné od následujícího dne, kdy bylo rozhodnutí předáno zák.
zástupcům dítěte.
4. Ustanovení odstavce 2 neplatí pro děti, které
plní povinnou předškolní docházku.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA
A MATEŘSKÁ ŠKOLA KROUNA
539 43 Krouna 303,(469341115, IČO 70986304, bank. sp. ČS Hlinsko
1145367369/0800
e-mail: zs_krouna@xaz.cz,
http://www.zskrouna.cz
Š k o l n í
ř á d – Mateřská škola
|
Platnost ode dne: |
19.9.2016 |
Účinnost ode dne: |
1.10.2016 |
Zrušeno dne: |
|
|
|
§ 1 Práva a povinností dětí a jejich zákonných
zástupců, pravidla vzájemných vztahů se zaměstnanci ve škole
1. Děti mají právo
a) na vzdělávání a školské služby v souladu
s platnou legislativou,
b) přiměřeně svému věku a rozumovým schopnostem na
informace o průběhu a výsledcích svého vzdělávání,
c) přiměřeně svému věku a rozumovým schopnostem se
vyjadřovat, přičemž jejich vyjádřením musí být věnována pozornost odpovídající
jejich věku a stupni vývoje.
2. Dítě má dále právo:
a) na ochranu před lidmi a situacemi, které by je
mohly fyzicky nebo psychicky zranit,
b) být respektováno jako jedinec ve společnosti
(slušné zacházení, i když nemá pravdu, právo na přátelství, na respektování
jazyka, barvy pleti, rasy či sociální skupiny),
c) na emočně kladné prostředí a projevování lásky
(právo žít s každým ze svých rodičů, pokud by mu to neuškodilo, právo mít
někoho, kdo se ho zastane, právo být s lidmi, kteří ho mají rádi, právo na
pozornost a vedení ze strany dospělých, právo dostávat i projevovat lásku…),
d) být respektováno jako jedinec s možností
rozvoje, který si chce potvrzovat svoji identitu (právo vyrůst v zdravého
tělesně i duševně, právo být veden k tomu, aby respektoval ostatní lidi bez
ohledu na rasu, náboženství, apod., právo rozvíjet všechny své schopnosti a
nadání, právo hrát si, právo na soukromí …),
e) být respektováno jako individualita, která si
tvoří svůj vlastní život (právo ovlivňovat rozhodnutí, co se s ním stane, právo
na chování přiměřené věku, právo být připravován na svobodu jednat a žít svým
vlastním způsobem …).
3. Zákonní zástupci dítěte mají právo:
a) na informace o průběhu a výsledcích vzdělávání
svého dítěte,
b) na diskrétnost a ochranu informací, týkajících
se jejich osobního a rodinného života,
c) rozhodovat, kterých akcí pořádaných školou se
dítě zúčastní,
d) účastnit se vyhlášených školních akcí,
e) přispívat svými nápady a náměty k obohacení
výchovného programu školy,
f) vyjadřovat se ke všem rozhodnutím, která se
týkají podstatných záležitostí vzdělávání jejich dítěte.
4. Zákonní zástupci dětí jsou povinni
a) zajistit, aby dítě docházelo řádně do mateřské
školy dle podmínek stanovených při přijetí dítěte k předškolnímu vzdělávání,
případně za podmínek upravených pozdější dohodou nebo oznámením,
b) na vyzvání ředitele školy se osobně zúčastnit
projednání závažných otázek týkajících se vzdělávání dítěte,
c) informovat školu o veškerých skutečnostech,
které by mohly ovlivnit průběh vzdělávání (např. o změně zdravotní způsobilosti,
zdravotních obtížích dítěte, atd.),
d) zákonný zástupce je povinen sledovat zdravotní
stav dítěte a v případě, že by jeho zdravotní stav mohl ohrozit zdraví ostatních
dětí v MŠ (např. šířením infekční nemoci) nepředávat dítě k předškolnímu
vzdělávání. V zájmu předcházení vzniku a šíření infekčních onemocnění může škola
v odůvodněných případech (například v případě důvodných pochybností o zdravotním
stavu dítěte, v případě návratu dítěte po závažném onemocnění, v případě
podezření, že dítě přišlo do styku se závažným infekčním onemocněním, atd.)
kdykoliv požadovat doložení, že zdravotní stav dítěte neohrožuje zdraví
ostatních dětí v MŠ. Nedoloží-li zákonný zástupce dítěte zdravotní způsobilost
dítěte v přiměřené lhůtě (zpravidla do 3 vyučovacích dnů), nebude dítěti
umožněna přítomnost v MŠ. V případě důvodného podezření na závažné ohrožení
zdravotního stavu dětí v MŠ může škola odmítnout přítomnost dítěte v MŠ, dokud
zákonný zástupce zdravotní způsobilost dítěte nedoloží. V případě návratu dítěte
do MŠ po závažném onemocnění, které by mohlo ohrozit zdraví ostatních dětí, může
škola požadovat doložení zdravotního stavu dítěte před opětovným zahájením
docházky dítěte do MŠ.
e) omlouvat nepřítomnost dítěte v mateřské škole a
písemně udávat odchylky a změny v osobních údajích dítěte, kontaktních údajích
jeho zákonných zástupců a způsobu docházky včetně časů příchodů a odchodů,
f) oznámit předem známou nepřítomnost dítěte,
není-li nepřítomnost předem známá, omluvit ho neprodleně,
g) dohodnout způsob stravování na období nejméně 1
měsíce a hradit stravné v termínech stanovených vedoucí školního stravování,
h) hradit úplatu za předškolní vzdělávání
v termínech stanovených mateřskou školou, případně dle dohody s učitelkou
pověřenou vedením mateřské školy,
i) předat dítě do mateřské školy v čase uvedeném
při přijetí dítěte nebo v čase dohodnutém s učiteli školy,
j) vyzvednout dítě z mateřské školy v dohodnuté
době nebo po výzvě ze strany školy bez zbytečného prodlení v případě, že se dítě
nebude moci ze závažného důvodu (např. náhlé onemocnění, hygienický problém,
atd.) dočasně předškolního vzdělávání účastnit,
k) poskytovat dítěti podporu při plnění výchovně
vzdělávacích úkolů a vytvářet mu podmínky pro jejich plnění,
l) zajistit, aby dítě do mateřské školy přicházelo
vhodně oblečené, vybavené pracovními pomůckami stanovenými školou a ve
zdravotním a hygienickém stavu, který nebude ohrožovat ostatní děti ani
zaměstnance, případně vybavení a zařízení školy.
5. Při vzájemném kontaktu se všechny zúčastněné
strany řídí obecně platnými zásadami slušného chování.
§2 Provoz a vnitřní režim mateřské školy
1. Mateřská škola je dvoutřídní. Třídy se naplňují
do počtu 28 dětí, o zařazení rozhoduje na návrh učitelky pověřené vedením
mateřské školy ředitel školy.
2. Provoz školy je po celý školní rok od 6:45 do
16:00 hodin, děti do školy přicházejí v době od 6.45 do 7.45; v případě
polodenní docházky odchází v době od 12.00 do 12.30, v případě celodenní
docházky odchází v době od 14.30 do 16.00; případná přerušení provozu jsou
oznamována v souladu s platnou legislativou.
3. Dítě bude při odchodu vydáno pouze zákonnému
zástupci, případně jiné dospělé osobě, o jejíž identitě a oprávněnosti
k vyzvednutí dítěte není pochyb. V případě, že zákonný zástupce dítěte požaduje
umožnění odchodu dítěte ze školy s jinou dospělou nebo i nezletilou osobou, je
povinen tuto svoji volbu škole předem písemně sdělit.
4. V případě, že dítě nebude z mateřské školy
oprávněnou osobou dle předchozího odstavce vyzvednuto do 16.00, zajistí škola
dohled nad dítětem po dobu nejdéle dvou hodin, a to na náklady zákonného
zástupce, který je povinen škole na její písemnou výzvu neprodleně uhradit
veškeré prokazatelné náklady, které škole s dohledem vzniknou. Těmito náklady se
rozumí zejména mzdové náklady, náklady spojené s pokusy o kontaktování osob
oprávněných k vyzvednutí dítěte, náklady spojené s prodloužením provozní doby
školy (například na vytápění atd.) a podobně. Nebude-li dítě vyzvednuto
z mateřské školy ani v prodloužené lhůtě, kontaktuje škola příslušné orgány
sociálně právní ochrany dítěte nebo policii a jim dítě následně předá. Tím však
není dotčena povinnost zákonného zástupce škole na její písemnou výzvu
neprodleně uhradit veškeré prokazatelné náklady s prodlouženým dohledem spojené.
5. Stravování a pitný režim dětí se řídí platnými
předpisy a provozním řádem školní jídelny – výdejny.
6. Denní program organizuje škola podle platných
učebních dokumentů a s ohledem na povětrnostní a další podmínky s cílem mimo
jiné zajistit dětem dostatek pobytu na čerstvém vzduchu a klidný a nerušený
odpočinek.
7. Pedagogičtí pracovníci jsou povinni zajistit,
aby dítě bez svolení neopustilo třídu, případně prostor, ve kterém se třída
s učitelkou nachází.
8. Děti jsou pedagogickými pracovníky vedeny
k dodržování zásad slušného chování a stanovených pravidel. Zejména jsou vedeny:
a) chovat se zdvořile ke všem zaměstnancům a
dospělým osobám obecně a při setkání je zdravit,
b) jednat přátelsky se svými spolužáky a kamarády,
dávat dobrý příklad ostatním,
c) přiměřeně svému věku a rozumovým schopnostem
bránit nebo oznamovat šikanování, krádeže, vandalismus a jiné společensky
nežádoucí jevy ve svém okolí,
d) nemanipulovat s majetkem, pomůckami nebo
finančními prostředky jiné osoby (dítěte nebo dospělé osoby) bez jejího
souhlasu,
f) respektovat pokyny pracovníků školy.
9. Pedagogičtí pracovníci se při své práci řídí
platnými předpisy a náplní práce, zejména zajišťují pestrost činností,
respektují vývojová specifika předškolního věku (fyziologická, kognitivní,
sociální, emocionální), dbají na estetické prostředí a na všestranné rozvíjení
osobnosti dítěte, pracují s cílem upevnit a dále rozvíjet získané poznatky a
vědomosti dítěte, atd.
§3 Bezpečnost a ochrana zdraví dětí, ochrana
před sociálně nežádoucími jevy
1. Za bezpečnost dětí ve škole odpovídá od
příchodu dítěte až do jeho odchodu ze školy příslušný učitel. Okamžikem příchodu
nebo odchodu se rozumí fyzické předání dítěte učiteli školy nebo naopak zákonnému zástupci nebo jím pověřené osobě.
2. Bezpečnost a ochranu zdraví dětí zajišťují
v rámci svých povinností, svého funkčního postavení a své náplně práce všichni
zaměstnanci školy, a to v souladu s platnou legislativou, pokud vnitřní předpisy
vydané ředitelem školy nestanovují jinak.
3. Ochranu dětí před společensky nežádoucími jevy
(např. projevy diskriminace, nepřátelství nebo násilí) zajišťují přiměřeně věku
a rozumovým schopnostem dětí v rámci svých povinností, dále dle svého funkčního
postavení a své náplně práce všichni zaměstnanci školy, a to v souladu s platnou
legislativou.
4. Pedagogičtí pracovníci školy zajišťují poučení
dětí o možných nebezpečných situacích a vedou děti k dovednostem se chránit
(dopravní situace, manipulace s některými předměty, nástroji a přístroji,
kontakt se zvířaty, kontakt s cizími lidmi, léky, jedovaté rostliny, běžné
chemické látky, objekty a jevy, požár, povodeň a jiné nebezpečné situace a další
nepříznivé přírodní a povětrnostní jevy); k poučení a prevenci pedagogičtí
pracovníci školy využívají hry a další aktivity včetně praktických nácviků
bezpečného chování v různých situacích.
5. Dětem, zaměstnancům i zákonným zástupcům je
zakázáno nošení, držení, distribuce a užívání návykových látek v době provozu
v areálu a prostorách školy a při akcích pořádaných školou.
6. Projevy rasismu, šikanování a xenofobie jsou
nepřípustné. Děti jsou s přihlédnutím k jejich věku a rozumovým schopnostem
všemi pracovníky školy vedeny k tomu, aby nebezpečné jevy dokázaly
identifikovat, v rámci svých možností se jim vyhnout, proti nim zasáhnout,
případně o nich neprodleně informovat pracovníky školy, své zákonné zástupce
nebo jiné jim blízké osoby.
7. Zákonný zástupce je nad rámec svých povinností
dle §1 tohoto školního řádu povinen:
a) zajistit, aby dítě nedonášelo do školy drobné
předměty, mince, pamlsky apod., které by mohly ohrozit bezpečnost a zdraví
dítěte nebo ostatních dětí, a to například přímým zraněním, vdechnutím a
podobně,
b) fyzicky doprovázet dítě při veškerém pohybu
v prostorách a v areálu školy a to až do okamžiku fyzického předání dítěte
učiteli školy nebo od okamžiku fyzického převzetí dítěte od
učitele školy,
c) při pohybu v prostorách a v areálu školy se
řídit pokyny pracovníků školy a ustanoveními školního řádu a dbát na bezpečnost
dětí i svoji.
8. Vjezd motorových vozidel do areálu MŠ je
zakázán. Výjimky uděluje učitelka pověřená vedením MŠ.
§4 Podmínky zacházení s majetkem školy nebo
školského zařízení ze strany dětí a dalších osob
1. V prostorách mateřské školy se děti přiměřeně
svému věku a rozumovým schopnostem chovají ukázněně, nepoškozují stěny, nábytek
ani ostatní zařízení a vybavení. Děti jsou všemi pracovníky školy vedeny ke
svědomité péči o zapůjčené hračky a učební pomůcky, dále k tomu, že udržují své
místo, třídu a ostatní školní prostory v čistotě a v pořádku a chrání majetek
před poškozením.
2. Opravu úmyslně poškozeného majetku jsou bez
zbytečného odkladu povinni na vlastní náklady zajistit zákonní zástupci dítěte.
Nestane-li se tak, bude oprava na jejich náklady zajištěna školou.
|