Přidal
Přidal Josef Kyncl
, 28. říjen 2013
ZÁKLADNÍ ŠKOLA
A MATEŘSKÁ ŠKOLA KROUNA
539 43 Krouna
303,(469341115,
IČO 70986304, bank. sp. ČS Hlinsko 1145367369/0800
e-mail: zs_krouna@xaz.cz,
http://www.zskrouna.cz
Směrnice k organizaci zájmových kroužků a
jiných výchovně vzdělávacích aktivit
|
Platnost ode
dne:
|
29.10.2013
|
Účinnost ode
dne:
|
1.11.2013
|
§1 Předmět úpravy
1) Tato směrnice upravuje
organizaci zájmových kroužků a dalších výchovně vzdělávacích aktivit (dále jen
kroužků) probíhajících pro žáky školy organizovaně v prostorách nebo
v areálu školy a se souhlasem školy.
2) Vztahuje se na zaměstnance
školy i na třetí osoby, které kroužky organizují, zajišťují a vedou, dále se
vztahuje na žáky docházející do kroužků a na jejich zákonné zástupce.
3) Pojem kroužky pro účely této
směrnice zahrnuje veškeré pro žáky v prostorách nebo v areálu školy
organizované aktivity, které jsou pro žáky dobrovolné, probíhají mimo
vyučování, probíhají skupinově nebo individuálně a probíhají pravidelně nebo i
nepravidelně po dobu školního roku nebo jeho převážné části. Za kroužek je
považována i aktivita, která byla zahájena se záměrem realizace po dobu
školního roku nebo jeho převážné částí, avšak byla z jakýchkoliv důvodů
předčasně ukončena.
4) Mezi kroužky jsou počítány i
aktivity školního divadelního souboru, školního časopisu, hasičů, logopedie,
náboženské výchovy, která neprobíhá podle §15 zákona 561/2004 Sb., a podobně.
Mezi kroužky není počítána činnost školní družiny, školní knihovny, doučování
žáků ani reedukační péče.
5) Není-li stanoveno jinak,
vztahují se na realizaci kroužků a jiných výchovně vzdělávacích aktivit všechna
relevantní ustanovení školního řádu a dalších vnitřních norem školy.
§2 Organizace kroužků
1) Kroužky jsou organizovány
zaměstnanci školy, třetími osobami nebo jinými institucemi (dále jen
organizátoři).
2) Škola vytváří prostorové i
materiální podmínky k realizaci kroužků.
3) Realizace kroužků nesmí
v žádném případě narušovat základní výchovně vzdělávací proces školy, tj.
nesmí zasahovat do vyučování, blokovat techniku, pomůcky, učebny nebo jiné
prostory, bránit zaměstnancům školy ve výkonu jejich práce dle příslušné náplně
práce, bránit žákům v plnění jejich řádných i mimořádných povinností, a to
ani v případě mimořádných a neočekávaných změn, jakými jsou například
změny v rozvrhu během školního roku, suplování, dohledy nad žáky, potřeba
učeben nebo jiných prostor, mimořádné vzdělávací nebo výchovné úkoly zadané
žákům a podobně, nedohodne-li se organizátor s ředitelem školy jinak.
4) V případě personálního,
časového, materiálního, výchovně vzdělávacího nebo prostorového souběhu
realizace základní výchovně vzdělávací činnosti školy a kroužků má vždy
přednost činnost školy, a to i v případě, že tím organizátorovi kroužku
vznikne finanční nebo jiná újma například v podobě povinnosti vrátit
zákonným zástupcům žáků část úplaty nebo v podobě jízdních či jiných
výdajů, nedohodne-li se organizátor s ředitelem školy jinak.
5) Činnost kroužků nesmí
ohrožovat bezpečnost žáků – účastníků kroužků ani bezpečnost dalších osob, tj.
ostatních žáků, zaměstnanců nebo dalších osob a nesmí ohrožovat ani majetek
školy.
6) Kroužky jsou organizovány jako
bezplatné nebo za úplatu. Úplata za kroužek může být příjmem školy nebo může
být příjmem organizátora kroužku. V případě, že úplata za kroužek je
příjmem organizátora kroužku, vzniká z finančního hlediska smluvní vztah
mezi organizátorem kroužku a zákonným zástupcem žáka, nedohodne-li se
organizátor s ředitelem školy jinak.
7) Prostory včetně vybavení pro
realizaci kroužku jsou organizátorovi kroužku školou poskytovány bezúplatně
nebo za úplatu. O způsobu poskytnutí rozhoduje ředitel školy. V případě
bezúplatných kroužků jsou prostory poskytovány vždy bezplatně.
8) Organizátor kroužku o záměru
realizovat kroužek informuje nejméně 1 týden před plánovaným zahájením
realizace kroužku ředitele školy a dohodne s ním podmínky realizace
kroužku, tj. zejména termíny, prostory, osoby vedoucích, předpokládaný počet a
skladbu účastníků, úplatu za kroužek i za prostory a podobně.
9) Realizace kroužků končí
nejpozději 30. června, neurčí-li organizátor jinak.
§3 Povinnosti organizátorů
kroužků
1) Organizátor před zahájením
realizace kroužku a na základě dohody s ředitelem školy stanoví termín
zahájení realizace kroužku, místo a čas zahájení vlastního kroužku nebo místo a
čas srazu žáků do kroužku, místo a čas ukončení kroužku (dále jen místo a čas
kroužku), výši případné úplaty a jméno fyzické osoby pověřené vedením kroužku a
prokazatelně s těmito informacemi seznámí zákonné zástupce žáků –
účastníků kroužku (dále jen žáků) a předá je nejméně týden před prvním konáním
kroužku v příslušném školním roce řediteli školy. Dále je povinen informovat
způsobem přiměřeným věku žáků zákonné zástupce žáků i žáky samotné a dále i
ředitele školy o ukončení realizace kroužku dojde-li k němu dříve než 30.
června.
2) V případě kroužků
realizovaných ve vnitřních prostorách školy je místem ukončení vždy místnost,
ve které kroužek probíhá. Škola nekoná dohled nad žáky během jejich přesun do a
z kroužků. Dohled nad žáky v této době zajišťují zákonní zástupci
žáků, případně žáci do a z kroužků dochází samotní. Pokud by docházka žáků
do a z kroužku způsobovala narušování klidu ve škole, zajistí hromadné
přesuny účastníků kroužku z/do šatny nebo z/do školní družiny organizátor
kroužku.
3) Organizátor kroužku zodpovídá
za bezpečnost žáků od okamžiku zahájení kroužku na místě stanoveném podle odst.
1) do okamžiku ukončení kroužku na místě stanoveném podle odst. 2).
4) Organizátor kroužku je povinen
plně respektovat pokyny ředitele školy směřující k zajištění bezpečnosti
žáků.
5) Případné změny podmínek
realizace kroužku, tj. zejména změny termínů, prostor, zodpovědné fyzické
osoby, úplaty za kroužek a její výše je organizátor kroužku povinen bez
zbytečného odkladu oznamovat řediteli školy. Změny v počtu a skladbě účastníků
oznamuje řediteli školy, pokud představují více než 30% původně dohodnutého
počtu. Jednorázové změny místa a času oznamuje pouze v případech hodných
zvláštního zřetele, například v případě mimořádné vycházky do terénu,
mimořádného výjezdu s žáky a podobně.
5) Organizátor je povinen
řediteli školy nebo školníkovi bez zbytečného odkladu nahlásit veškeré závady
v prostorách realizace kroužku včetně závad na pomůckách vybavení a v
případě závad ohrožujících bezpečnost a zdraví žáků nebo dalších osob nebo
hrozících vznikem materiálních škod činnost kroužku okamžitě ukončit. Současně
je povinen učinit v rozsahu svých sil a možností opatření, která by mohla
škodám zabránit. Přednost má však vždy bezpečnost a zdraví žáků a dalších osob.
6) Organizátor kroužku je povinen
organizovat činnost kroužku tak, aby počet účastníků nepřesáhl hranici, která
by znemožňovala zajištění bezpečnosti žáků a dalších osob, a dále aby prostory,
činnosti nebo pomůcky byly přiměřené věku žáků a neohrožovaly jejich zdraví a
bezpečnost nebo majetek školy. V případě kroužků s převažujícími
sportovními aktivitami je nejvyšší možný počet žáků kroužku připadajících na 1
vedoucího třicet žáků.
7) Organizátor je povinen vést
v kroužku průběžně evidenci docházky žáků a mít k dispozici písemné
přihlášky žáků do kroužku podepsané zákonnými zástupci žáků.
8) Organizátor je povinen
dohodnout se zákonnými zástupci žáků způsob oznamování mimořádných změn
v konání kroužků, například odpadnutí kroužku a podobně. V případě,
že odpadnutí kroužku bude mít za následek zvýšený počet žáků ve školní družině
v čase, kdy měl být kroužek, je organizátor povinen o tom bez zbytečného
prodlení informovat i ředitele školy.
9) V případě, že organizátor
kroužku nebude moci z organizačních důvodů předem informovat zákonné
zástupce žáků o odpadnutí kroužku, bude dohled nad žáky po dobu, kdy měl být
kroužek konán, zajištěn v případě žáků 1. stupně ve školní družině a
v případě žáků 2. stupně v šatně školy. Informování pracovníka školní
družiny i žáků samotných o jejich pobytu ve školní družině nebo šatně zajistí
organizátor kroužku nebo o potřebě zajistit předání uvedené informace uvědomí
ředitele školy.
10) V případě kroužků
realizovaných za úplatu je organizátor povinen informovat zákonné zástupce o
způsobu výběru úplaty a o způsobu vypořádání případných nedoplatků nebo
přeplatků.
11) Organizátor je povinen po
ukončení kroužku uvést prostory, pomůcky a vybavení do původního stavu a
současně do stavu, který nebude ohrožovat bezpečnost a zdraví jakýchkoliv osob.
§4 Docházka žáků do kroužků
a povinnosti žáků a zákonných zástupců.
1) K docházce do kroužku se
žáci přihlašují písemnou přihláškou podepsanou zákonným zástupcem žáka.
Přihláška obsahuje minimálně následující údaje: jméno a příjmení žáka, dále
místo, den a čas kroužku a termín zahájení kroužku.
2) Přihlášením žáka do kroužku se
jeho docházka stává povinnou a vztahují se na ni všechna relevantní ustanovení
školního řádu.
3) V případě zákonným
zástupcům předem neohlášeného odpadnutí kroužku je žák povinen dobu, kdy měl
být kroužek konán, strávit v prostorách školy, kde je zajištěn dohled, tj.
ve školní jídelně po dobu odběru a konzumace svého oběda a dále v případě
žáka 1. stupně ve školní družině v době jejího provozu nebo v případě
žáka 2. stupně v šatně školy v době od 11.05 do 13.35 hodin. Bude-li
potřeba dohled nad žákem 2. stupně zajistit i po čase 13.35 hodin, ohlásí se
žák v ředitelně školy.
4) V případě zvlášť
závažného porušení podmínek docházky do kroužku nebo opakovaného méně závažného
porušování podmínek docházky do kroužku může být žák z kroužku vyloučen,
v případě kroužku poskytovaného za úplatu i bez nároku na vrácení poměrné
části již zaplacené úplaty.
5) Vyloučení může být okamžité
nebo od termínu dalšího kroužku, a dále dočasné nebo trvalé. O vyloučení žáka
z kroužku informuje organizátor kroužku bez zbytečného odkladu zákonné
zástupce žáka a současně ředitele školy.
6) Okamžité vyloučení žáka z
kroužku je možné pouze v případě, že kroužek je realizován
v prostorách nebo areálu školy a dále za podmínky, že v případě
okamžitého vyloučení žáka 1. stupně je nad ním do doby plánovaného ukončení
kroužku zajištěn dohled, například tím, že se žák zapsaný do školní družiny po
okamžitém vyloučení vrátí do školní družiny. Způsob dohledu (například
přivoláním dalšího zaměstnance školy a podobně) nad žákem vyloučeným okamžitě
z kroužku během jeho přesunu do školní družiny nebo do šatny školy a
odchodu ze školy stanoví fyzická osoba vedoucí kroužek s ohledem na věk a
osobnost žáka a na okolnosti vyloučení.
7) Žák je povinen chodit na
kroužek připraven dle pokynů organizátora kroužku, tj. být zejména vybaven
potřebnými pomůckami a vhodným oblečením, a během pobytu v kroužku plnit
pokyny vedoucího kroužku a dbát na bezpečnost svoji i dalších osob.
8) Zákonný zástupce je povinen
hradit případnou úplatu za kroužek, a to v termínech a způsobem stanoveným
organizátorem kroužku. Je také povinen organizátorovi kroužku omlouvat předem
známé neúčasti na kroužku a v případě neočekávaných neúčastí je omlouvat
nejpozději do 2 pracovních dnů od absence žáka na kroužku. Opakované porušení
těchto povinností může být důvodem k vyloučení žáka z kroužku.
§5 Bezpečnost žáků a
organizátorů
1) Pobyt žáků v kroužcích
realizovaných v souladu s touto směrnicí a vedení kroužků zaměstnanci
školy je pro účely řešení případných škod a úrazů považováno za účast na
školních akcích a za výkon práce. Škola nenese odpovědnost za případné úrazy
organizátorů kroužků, kteří nejsou zaměstnanci školy, a případné škody na
jejich majetku, nevzniknou-li hrubým porušením povinností školy v oblasti
BOZP a PO ze strany školy, které poškozený nemohl předvídat, kterým nemohl
předejít a kterým nemohl zabránit.
2) Za škody na zdraví nebo na
majetku jakýchkoliv osob v důsledku pochybení nebo zanedbání dohledu nebo
dalších povinností ze strany organizátora nebo vedoucího kroužku nebo
v důsledku nesplnění povinností dle §3 odst. 10, nese plnou odpovědnost
organizátor kroužku.
3) Ředitel školy je oprávněn
v případě, že bude mít v souvislosti s konáním kroužku důvodné
podezření na možné ohrožení zdraví nebo bezpečnosti žáků nebo třetích osob nebo
na možnost vzniku škod na majetku školy, kdykoliv konání kroužku zastavit a
dočasně (tj. v den konání) nebo trvale (tj. na celý šk. rok) ukončit.
4) Rozhodnutí o dočasném ukončení
oznamuje ředitel školy organizátorovi kroužku nebo přítomnému vedoucímu ústně
nebo písemně nebo telefonicky, rozhodnutí o trvalém ukončení kroužku oznamuje
ředitel školy organizátorovi kroužku písemně.
5) V případě ukončení
činnosti kroužku z rozhodnutí ředitele školy zajistí organizátor kroužku
dohled nad žáky v den konání kroužku až do doby řádného ukončení kroužku a
v případě trvalého ukončení kroužku zajistí organizátor nejpozději do 2
pracovních dnů informování zákonných zástupců všech žáků o ukončení činnosti
kroužku.
6) V případě dočasného nebo
trvalého ukončení činnosti kroužku rozhodnutím ředitele školy z důvodů,
jejichž příčiny jsou na straně organizátora nebo vedoucího kroužku, nenese
škola žádnou odpovědnost za případné škody nebo náklady, které organizátorovi
kroužku nebo účastníkům kroužku vzniknou v důsledku ukončení činnosti
kroužku. Tyto náklady vždy nese organizátor kroužku, a to i ve vztahu
k zákonným zástupcům žáků.
7) V případě dočasného nebo
trvalého ukončení činnosti kroužku rozhodnutím ředitele školy z důvodů,
jejichž příčiny nejsou na straně organizátora nebo vedoucího kroužku, se škola
na krytí vzniklých škod a nákladů, které organizátorovi kroužku nebo účastníkům
kroužku vzniknou v důsledku ukončení činnosti kroužku, může podílet
nejvýše do 50%. Prokazování výše škod a nákladů je na straně organizátora
kroužku.
§6 Činnost školní knihovny
a doučování žáků
1) Škola prostřednictvím
zaměstnanců zajišťujících činnost školní knihovny nebo doučování žáků koná
dohled nad žáky (návštěvníky školní knihovny) pouze v prostorách a
v době provozu školní knihovny a nad žáky (účastníky doučování) v prostorách
a v době určené jednotlivými pedagogy žákům k doučování.
2) Doučování žáků nebo
zajišťování chodu školní knihovny jsou pro příslušné zaměstnance výkonem práce
a pro příslušné žáky účastí na školních akcích.
3) Škola nekoná dohled nad žáky
během jejich přesun do a z aktivit uvedených v odst. 1 a odst. 2.
Dohled nad žáky v této době zajišťují zákonní zástupci žáků, případně žáci
do a z uvedených aktivit dochází samotní.
Mgr.
Kyncl Josef
1659 Přečteno ·
|