Každým rokem naše
škola vysílá žáky na okresní olympiády z českého jazyka, dějepisu, dříve
také z anglického jazyka. Je to příležitost k tomu, aby se nejlepší žáci
mohli realizovat a ukázat, jak jsou na tom v porovnání s ostatními
školami v okrese. Umístění žáků jsou v průběhu těch let různá, závisí na
schopnostech jednotlivých žáků, z devátého a osmého ročníku.
V úterý 21. ledna 2020
proběhlo v Domově dětí a mládeže v Chrudimi okresní kolo olympiády
z českého jazyka. Nejdříve však na naší škole proběhlo místní kolo,
kterého se zúčastnilo 15 žáků z 9., 8. a 7. třídy. Zadání má dvě části:
gramatickou a slohovou. Především ale slohová část nejvíce ukáže, jakým
způsobem umí žák nebo žákyně svůj mateřský jazyk používat. Bodové
ohodnocení všech účastníků bylo podobné, všichni úspěšně doplnili
odpovědi jazykové části. Do okresního kola byli nominováni nakonec A.
Bartošová a T. Broulík.
Tomáš se v okresním
kole umístil na krásném 9. místě a Aneta na pěkném 18. místě, celkem
z 29 žáků. Gratulujeme a děkujeme za reprezentaci naší školy!
Oba dva žáci mají něco
společného, jsou dobrými čtenáři, rádi a často vezmou knihu do ruky.
Tomáš například v současnosti četl všechny knihy J. Verna, které, jak
víte, nejsou o málo stránkách. A ejhle, ono se mu to začíná vyplácet.
Získává spoustu poznatků o zemích, fauně a flóře, o způsobu života na
různých kontinentech v různých historických období apod. V rámci
dobrodružného příběhu do sebe dostává ohromné množství slov, protože se
do konce příběhu, kdy hrdinové knihy překonávají další a další překážky,
musí pročíst. A je to jen jeho hrdina a jeho krajina a prostředí, vše se
vlastně odehrává díky jeho představivosti a fantazií své obrazy dotváří.
A tak se stane, že on existuje v tom čase, na tom místě a je to on, kdo
překonává všechny nástrahy. Řeknete si: krásné.. A příště si vezmete
zase knihu do ruky. Ani Tomáš, ani Aneta pak nemají problém vytvořit
vlastní příběhy, sdělit vlastní názory na jakékoli téma, protože
přirozeně pochopili, jak jsou příběhy konstruovány. Mají také před sebou
neustále spisovnou formu jazyka, posilují pravopis.
Obecně však platí, že
schopnost porozumět českým slovům, porozumět obsahu slov a vět u našich
dětí upadá. Většina se musí ke čtení nutit, doma nepracují s učebnicemi,
i když se jednotlivá nakladatelství předhánějí v tom, aby byly učebnice
lákavé. „Proč číst”, řeknou, „všechno je na googlu.” A tak mozek není
potřeba, klidně může být odložen, protože já právě hraji hru na PC.
Kolikrát? Tolikrát, kolikrát to jenom během dne (noci!) jde. Tito žáci
budou mít také jednou děti. Raději nemyslet, kam až to může zajít.