PREVENCE ŠKOLNÍHO NÁSILÍ
V každé škole se čas od času objeví určité formy školního násilí, a to i při sebevětším úsilí ze strany pedagogů tomu zabránit a nebezpečí eliminovat.
Běžné pranice mezi kluky, pomlouvání se mezi holkami a různé drobné naschvály, které si děti navzájem dělají, ve školách v menší či větší míře odjakživa byly, jsou a budou. Svým způsobem i přispívají k formování osobností dětí, protože se tak učí řešit konfliktní situace, které jsou v životě i mezi dospělými zcela běžné. Je nicméně potřebné umět rozeznat, kdy se ještě jedná o běžnou, byť nepříjemnou nebo i nesprávnou věc, nebo již o počátek nebezpečného násilí, brutality a šikany.
Zatímco případy nebezpečného násilí a brutality jsou naštěstí ojedinělé, obvykle se objeví zcela nečekaně a je třeba je řešit okamžitě a případ od případu jiným způsobem, šikana nebývá ve většině svých forem zejména zpočátku tak násilná nebo brutální, ale o to více bývá záležitostí systematickou a dlouhodobou a oběti může přivodit trápení a důsledky minimálně stejně závažné jako jednorázový útok.
Šikaně lze ale poměrně úspěšně předcházet a v případě jejího vzniku ji při včasném odhalení i velmi úspěšně řešit. Předpokládá to však alespoň základní orientaci v problematice a tu by měl přinést následující materiál.
Na úvod bych chtěl jasně prohlásit, že jako škola děláme vše pro to, abychom nebezpečí vzniku šikany předcházeli a pokud se již mezi žáky objeví, tak ji co nejdříve odhalili a vyřešili. Dítě se ve škole musí cítit bezpečně a pokud se něčeho bojí, tak maximálně písemek nebo zkoušení nebo špatné známky, ale v žádném případě nesmí do školy chodit se strachem ze spolužáků!
Tento materiál není reakcí na žádný konkrétní případ nebo situaci. Na jeho přípravě jsme pracovali již delší dobu s cílem poskytnout rodičům, ale i žákům samotným informace, co je šikana, jak se pozná, jak ji budeme řešit a podobně.
Motto 1: „Ne
všechny děti jsou ve škole šikanovány, ale potkat to může každé z nich“.
Motto 2: „90% konfliktů mezi dětmi ve škole není šikanou“.
Obsah:
Co dělat když
Jsem ve škole šikanován
Moje dítě je ve škole šikanováno
Ve škole
se mohou objevit tyto formy školního násilí
•
agresivita;
fyzické útoky
•
krádeže
a loupeže
•
zbraně
ve škole
•
útoky na
učitele
•
rvačky
•
skupinová
agrese
•
vandalismus
(ničení školních věcí, věcí spolužáků)
•
vydírání
•
rasismus
a xenofobní chování
•
veřejné
zostouzení
•
užívání
a prodej návykových látek
Každá
z uvedených forem může, ale nemusí být šikanou
Co je šikana?
Šikana je situace, kdy jednotlivec nebo skupina žáků záměrně opakovaně ubližuje jinému žákovi nebo když ohrožuje nebo zastrašuje jiného žáka. Projevuje se jako cílené a opakované fyzické nebo psychické útoky vůči jedinci či skupině žáků, kteří se neumí nebo z nejrůznějších důvodů nemohou bránit.
Co zahrnuje?
- fyzické útoky v podobě bití, vydírání, loupeží, poškozování věcí
- slovní útoky v podobě nadávek, pomluv, vyhrožování či ponižování
- sexuální obtěžování až zneužívání
- útoky pomocí e-mailů, sms zpráv, vyvěšování urážlivých materiálů na internetové stránky (spolužáci, Facebook, apod.)
- demonstrativní přehlížení a ignorování žáka či žáků třídní nebo jinou skupinou spolužáků
Nebezpečnost působení šikany spočívá zejména v dlouhodobosti a závažnosti jednání pachatele, které nezřídka způsobí celoživotní následky na duševním, popř. i tělesném zdraví oběti.
Proč děti šikanují jiné, i když vědí, že se to oběti nelíbí?
tlak kolektivu, který nutí dítě chovat se jinak, tak, jak se od něj očekává, že se bude chovat.
touha po moci, přání ovládat druhého člověka.
motiv krutosti, někdy působí druhému radost, když někoho vidí trpět.
závist, pachatel závidí oběti úspěch (školní, u opačného pohlaví, atd.), materiální zázemí (nové nebo čisté věci, pravidelné svačiny, atd.) nebo obyčejné štěstí
zvědavost, týrat druhého člověka je trochu experiment – mučitel (i mučený) cítí, že taková situace člověka duševně obnaží, takže je možné podívat se až na dno jeho duše.
nuda a touha po senzaci, touha po stále silnějších vzrušujících zážitcích.
Jak ji poznáme?
Jde o škádlení, konflikt nebo šikanu?
škádlení je pro obě strany legrací, zábavou; může být jednorázové nebo i opakované; není zde dlouhodobě ani vítěz ani poražený.
konflikt je nepříjemný pro obě strany; obvykle je jednorázový bez dlouhodobé dohry, může mít vítěze a poraženého
šikana je legrace a zábava pouze pro jednu stranu, pro druhou
je to ponižování, utrpení, trápení a bolest
Čeho si u svého dítěte
všímat?
Vnímavý rodič si
změny v chování dítěte vyvolané zkušeností se šikanou může všimnout jako první.
Pozor: Jeden, dva nebo tři níže popsané projevy
ještě nemusí nutně znamenat, že dítě je šikanováno.
Může jít pouze o
lenost, zvýšenou potřebu peněz pro vlastní spotřebu (sladkosti, brambůrky,
kosmetika, kredit do mobilu, popřípadě cigarety nebo alkohol), přirozené
samotářství dítěte (ne každé dítě vyhledává společnost, některé je odjakživa
nejraději samo doma například u počítače). Přesto, dojde-li u dítěte ke změně
chování, zbystřete.
Projevy
změn chování doma:
U pachatele šikany naopak:
Projevy
změn chování ve škole:
Nepřímé:
Přímé:
Cíle školy
Cílem školy je, aby se všechny děti ve škole cítily bezpečně, aby jim nikdo neubližoval. Proto je v našem vlastním zájmu odhalit šikanu co nejdříve, a to z následujících důvodů:
- činy, skutky a následky nejsou závažné, šance na rychlé a účinné vyřešení problému jsou vysoké
- oběť tolik netrpí, následky nejsou závažné
- potrestání pachatele(ů) nemusí být důrazné a tvrdé, důsledky trestů nejsou závažné
Jsem ve škole šikanován. Co dělat?
Máš obavy z jiného žáka? Z partičky žáků? Ubližuje ti někdo pravidelně? Nikdo nemá právo ti ubližovat!
Zvol proto tento postup a to v uvedeném
pořadí:
když to nezvládneš nebo to
nepomůže
když to nepomůže
když to nepomůže
Pozor:
• Pokud není dodrženo pořadí, nebude to dobře fungovat.
• V každém bodě hledej své šance a možnosti.
Jsem svědkem šikany. Co dělat?
Pokud ten, kterému ubližují, si neumí sám pomoci (byly vyčerpány body 1.- 3. z předešlého postupu), obrať se ve škole na dospělého, kterému důvěřuješ. Nejedná se o žalování nebo „bonzování “ – pomůžeš tím jak tomu, komu je ubližováno, tak i pachateli (jeho potrestání bude při včasném zásahu menší).
Mám podezření, že je mé dítě ve škole šikanováno. Co dělat?
Pokud máte pocit, že někdo ubližuje Vašemu dítěti, obraťte se na lidi,
kteří mohou situaci ve třídě přímo ovlivnit (třídní učitel, jiný učitel,
metodik prevence, výchovný poradce, ředitel školy).
Moje dítě ve škole šikanuje jiné. Co mám dělat?
Málokterý rodič by si přál slyšet, že jeho dítě ubližuje někomu jinému, ale i takovouto zprávu můžete ze školy nebo od rodičů jiného žáka obdržet.
Postup:
1. Nedělejte unáhlená rozhodnutí.
2. Nekritické hájení vlastního dítěte nebo napadání druhé strany nepomůže nikomu ze zúčastněných.
3. Vyslechněte všechny informace předkládané druhou stranou; vstřícnost a ochota ke spolupráci Vám umožní se v situaci rychle a dobře zorientovat a minimalizovat nepříjemné důsledky průběhu šetření.
Jestliže vaše dítě bylo opravdu aktérem šikany, může být jeho chování voláním o pomoc v těžké životní situaci nebo nevhodným způsobem sebeprosazování. Více než výprask pomůže dlouhodobější výchovné působení a tlak na obnovu hodnot správného chování. Nebojte se požádat o pomoc nebo radu školu. V některých případech může být pro další pozitivní psychosociální vývoj dítěte důležitá pomoc odborníka (střediska výchovné péče, pedagogicko-psychologické poradny, dětského psychologa apod.)
Pokračování materiálu je zde
Mgr. Roman Tlapák, Mgr. Josef Kyncl