ZÁKLADNÍ ŠKOLA
A MATEŘSKÁ ŠKOLA KROUNA
539 43 Krouna 303,469341115, IČO
70986304, bank. sp. ČS Hlinsko
1145367369/0800
e-mail: zs_krouna@xaz.cz, http://www.zskrouna.cz
Zpráva o hospodaření ZŠ a MŠ Krouna v roce 2006
ZŠ a MŠ Krouna v roce 2006 hospodařila jako samostatný právní subjekt se součástmi ZŠ, MŠ, školní družina, školní jídelna a šk. jídelna - výdejna. Hospodaření školy bylo ovlivněno několika faktory:
a) poprvé po 8 letech došlo k navýšení provozního rozpočtu - škola měla provozní rozpočet ve výši 1.450.000,- Kč (vnitřně členěný 950.000,- Kč na ZŠ, 200.000,- Kč na ŠJ a 300.000,- Kč na MŠ). Tento rozpočet byl v průběhu roku fakticky posílen o prostředky: 55.550,- Kč vybrané za pobyt dítěte ve školní družině a v mateřské škole, dále o částku 65.050,- Kč (dary a mimořádné dotace, v tom 20.000,- dar + 20.000,- dotace za umístění škol. časopisu, 10.000,- MUDr. E. Krejčí, 5.000,- JUDr. Josef Kyncl a další dary) a 3.700,- Kč (odprodeje nepotřebného vyřazeného materiálu).
b)
výše rozpočtu byla po 8 letech, po které se provozní
rozpočet neměnil, navýšena o 200.000,- Kč. Podhodnocení předchozích rozpočtů o 350 až 400
tisíc korun ročně bylo tímto navýšením sníženo přibližně na polovinu, vlivem
meziročního nárůstu cen plynu o téměř 30% byl však rozpočet v r. 2006 i
přesto podhodnocen o přibližně 250 až 300 tisíc korun. Potvrzením tohoto stavu
je nejen hospodaření v době před subjektivitou školy (rozpočet se nikdy
nepodařilo dodržet), ale i hospodaření v letech 2003, 2004,
c) i v roce 2006 musela škola z provozního rozpočtu financovat činnosti, které do r. 2002 konal pro školu zdarma stát (Školský úřad) nebo zřizovatel. Jedná se především o vedení účetnictví a zpracování mezd, které v roce 2006 v nákladech činily (bez nákladů na doplňkovou činnost) přibližně 130.000,- Kč.
d) zřizovatel školu mimo provozní rozpočet výrazně podpořil uvolněním prostředků na dokončení nátěrů oken, na rekonstrukci schodů do ŠJ a instalací lampy veř. osvětlení v aleji k ZŠ.
V roce 2006 škola přesto musela hospodařit
s reálnými provozními prostředky o přibližně 362.000,- Kč nižšími než
byla skutečná potřeba školy (viz kapitola II.) Dodržení rozpočtové kázně
tak bylo stejně jako v minulých letech možné jen díky výrazně ziskové doplňkové
činnosti školy.
Dle přiložené výsledovky (příloha č.1) skončilo hospodaření školy za rok 2006 v oblasti hlavní činnosti účetní ztrátou -362.479,02 Kč. Ta je sice ovlivněna mimořádnými příjmy 15.050,- ve formě darů (dalších 30.000,- Kč z darů bylo převedeno přímo na účet 914100 – rez. fond; dotace 20.000,- za škol. časopis je účtována v rámci dotací), ale současně i nárůstem zásob ve ŠJ o přibližně 15.000,- Kč takže v podstatě odpovídá reálnému stavu ovšem bez započtení čerpání rezervního fondu z r. 2005 ve výši 165.458,65 (vyčerpán na lehátka lůžkoviny v MŠ – 47.000,- Kč; rekonstrukce šaten ZŠ, kóje, osvětlení, sanační omítka, malování – 103.000,- Kč; čidlo topného systému – 15.000,- Kč). Škola tak v r. 2006 mohla navíc pořídit vybavení a údržbu za peníze vydělané v r. 2005. Skutečná ztráta hospodaření by tak bez výše uvedených vlivů činila přibližně -528.000,- Kč. Skutečným potřebám školy pro zajištění normálního provozu a alespoň mírného rozvoje však odpovídá účetní ztráta nezatížená jednorázovými výdaji. To odpovídá i dlouhodobému trendu. V letech před právní subjektivitou byl rozpočet (za ZŠ, MŠ a ŠJ celkem) pravidelně přečerpáván o 120 až 300 tisíc korun ročně, s právní subjektivitou přibyly výdaje na účetnictví, došlo ke skokovému nárůstu ceny plynu a zapůsobila i inflace. V roce 2003 činila účetní ztráta z hlavní činnosti mínus 363.215,- Kč, v r. 2004 mínus 391.608,- a v r. 2005 mínus 485.021,- Kč. Z uvedeného vyplývá, že skutečný roční provozní rozpočet školy jako celého subjektu, který by umožňoval udržení stávajícího stavu, by se měl pohybovat okolo 1.850.000,- Kč.
Hospodaření v hlavní činnosti bylo v roce 2006 ovlivněno několika významnými položkami:
- rekonstrukcí šaten ZŠ – kóje, osvětlení, sanační omítka, malování (-103.000,-)
- pořízení nových lehátek a lůžkovin do jedné třídy MŠ (-47.000,-)
- pořízení zvukové aparatury pro potřebu Dividla (-57.000,-)
- energetický audit (-49.000,-)
- rekonstrukce osvětlení na chodbě v 1. i 2. patře ZŠ a v uč. 44 (-90.000,-)
- obnova výpočetní techniky pro žáky (-70.000,-)
- spoluúčast na projektu SIPVZ - datový projektor ke 2. inter. tabuli (-60.000,-)
- nábytek do uč. 46 ZŠ (-19.000,-)
- vedení účetnictví kvůli právní subjektivitě (- 130.000,-)
- pořízení nové tabule do učebny 27 ZŠ (-25.000,-)
- malování chodba 1. patro + WC + třídy (-40.000,-)
- tvorba odpisů (-30.000,-)
- čidlo regulace topného systému ZŠ (-15.000,-)
- rekonstrukce topení ve školním bytě (-65.000,-)
- vybudování izolace pod myčkou ve ŠJ (-30.000,-Kč)
- mimořádný příjem – dary a dotace (+65.000,- Kč)
- pokles zásob ve skladu potravin ŠJ (cca +20.000,-)
Výše uvedené výdajové položky měly být podle legislativy financovány přímo zřizovatelem. Škola je však financovala sama bez jakýchkoliv dodatečných požadavků na rozpočet zřizovatele.
Mimo účetnictví se sice jedná o položky jednorázové, ale v dalších letech bude nutné investovat opět do jiných (vyhlášce nevyhovuje osvětlení v dalších učebnách ZŠ, nutná bude rozsáhlá rekonstrukce dívčích toalet, výměna podlahy v sále přístavby, do konce r. 2007 osazení termostatických hlavic na radiátory, přetěsnění oken školy mezi rámem a zdí, nátěr radiátorů, výměna linolea a koberců v MŠ, pokračování obnovy lehátek a lůžkovin v MŠ, atd.). Škola navíc bude muset v horizontu 2 let investovat do výpočetní techniky přibližně 350.000,- Kč (viz ICT plán školy), aby splnila standardy, které závazně stanovilo MŠMT. V případě jejich nesplnění hrozí v krajním případě škole až vyřazení ze sítě škol a tedy její zrušení. Bude nutné investovat do ŠJ (nerezové stoly, průmyslový krouhač, atd.) ve výši přibližně 90.000,- Kč. Na druhé straně bude díky sloučení MŠ a ZŠ možné i nadále některé investice soustředit (např. jen do 1 školní jídelny) a objeví se úspory v běžném chodu sloučeného subjektu (voda, telefony, účetnictví, atd.). Výše těchto úspor však nemůže krýt investice vyplývající z nových předpisů a požadavku na školu a z růstu cen zejména energií.
Vývoj ztráty ZŠ a MŠ Krouna v oblasti hlavní
činnosti v letech 2003 až 2006:
r. 2003 r. 2004 r. 2005 r. 2006
Dle přiložené výsledovky (příloha č.2) skončilo
hospodaření školy za rok 2005 v oblasti HO účetním ziskem + 651.710,17 Kč
Příjmy (vlastní tržby) představovaly 1.508.401,- Kč a obsahovaly:
Tržby za stravování 729.886,- Kč
Tržby za Eurotel a další pronájmy 147.576,- Kč
Tržby za počítačová školení 630.939,- Kč
Náklady představovaly 856.690,83 Kč a obsahovaly zejména:
Spotřebu potravin na vaření 378.519,23 Kč
Mzdové náklady vč. odv. 192.067,- Kč
Fakturované služby (lektoři) 156.013,- Kč
a další položky (propagace, spotřební zboží, nákup zařízení potřebného ke školením PC)
Na celkovém zisku + 651.710,17 Kč se podílí především výnosy z počítačových školení, které, přestože v r. 2006 proběhly pouze 2 rekvalif. kurzy (místo obvyklých pěti), dosáhly paradoxně zejména díky ukončení SIPVZ (a tím snaze škol proškolit ještě maximum lidí za státní dotace) jen mírně nižší úrovně než v r. 2005.
Vývoj zisku ZŠ a MŠ Krouna v oblasti doplňkové
činnosti v letech 2003 až 2006:
r. 2006 r. 2005 r. 2004 r. 2003
Dle platných předpisů je zisk z doplňkové činnosti použit na krytí ztráty z činnosti hlavní. Ztráta hlavní činnosti je způsobena zejména:
- trvale podhodnoceným rozpočtem školy, který byl v r. 2006 reálně přibližně o 362.000,- Kč nižší než byla skutečná potřeba školy
- nutnými investicemi do údržby a vybavení (rekonstrukce osvětlení, rekonstrukce šaten, izolace ve ŠJ, lehátka v MŠ, energ. audit, počítače, atd.)
Zisk doplňkové činnosti je způsoben zejména:
- počítačovými školeními
- nájmem Eurotelu
Po započtení hlavní a doplňkové činnosti škola celkově
za rok 2006 hospodařila s účetním přebytkem +289.231,15 Kč. Tato částka bude
dle platných předpisů rozdělena do fondů. Návrh podá ředitel školy do konce února
2007
Škola neskončila v hluboké ztrátě pouze díky vlastním iniciativám a vlastnímu nemalému úsilí. Pro hospodaření v roce 2007 je ale nutné počítat s faktory:
- příjmy za PC školení byly již v r. 2006 nižší než v r. 2005, byla ukončena SIPVZ a v podstatě skončily rekvalifikace. Pro rok 2007 bude tedy příjem z PC školení v podstatě nulový
- škola většinu vytvořeného zisku za r. 2006 opět investuje do obecního majetku (ušetří zřizovateli nemalé prostředky), na vlastní rozvoj a nadstandard tak zůstane nejvýše 20% hospodářského výsledku
-
navýšení rozpočtu v letech
- ze zisku z doplňkové činnosti bude nutné v 1. čtvrtletí 2007 uhradit ještě mzdové náklady a literaturu na školení, která proběhnou v I.Q 2007, ale byla objednavatelům vyfakturována a zahrnuta do příjmů již v prosinci 2006 (přibližně 17.000,- Kč).
Vývoj celkové bilance ZŠ a MŠ Krouna v letech 2003 až 2006:
r. 2006 r. 2005 r. 2004 r. 2003
Hospodaření školy v roce 2006 bylo velmi úspěšné,
podařilo se realizovat velké množství finančně náročných položek a vytvořit nadprůměrný
zisk, který umožní v roce 2007 pokrýt alespoň část nutných nákladů spojených
s údržbou školy. Rok 2007 bude podstatně složitější a přestože došlo
k navýšení rozpočtu školy, bude (vzhledem k současnému nárůstu cen
energií a pravděpodobnému ukončení příjmů z PC školení) znamenat
v ideálním případě pouze zakonzervování stávající úrovně, v horším
její pokles. To by si ale v dalších letech vyžádalo vysoké jednorázové
výdaje navíc kumulované dohromady. Realizaci další nezbytné údržby a úprav
(světla, podlaha v sále přístavby, vybavení MŠ, atd.) bude možné zajistit
pouze tehdy, zafinancuje-li ji podle platné legislativy zřizovatel nebo bude-li od roku 2008 rozpočet opět valorizován
s ohledem na skutečné náklady. Pro udržení stávajícího stavu, zajištění údržby
školy i areálu a respektování požadavků vyhlášek a norem by na rok 2008 byl potřebný
rozpočet ve výši cca 1.850.000,- a změna jeho konstrukce v dalších letech
tak, aby odrážel růst nákladů v celé ekonomice.
Bez této úpravy a při skutečném poklesu příjmů
z doplňkové činnosti nebo při výrazném nárůstu cen vstupů (zejména
energií), nebude škola v r. 2008 schopna zabezpečit svůj provoz.
V Krouně dne 13. ledna 2007 Josef Kyncl, ředitel školy