ZÁKLADNÍ  ŠKOLA V KROUNĚ

539 43 Krouna 303,(469341115, IČO 70986304, bank. sp. ČS  Hlinsko 1145367369/0800

e-mail: zs_krouna@xaz.cz, http://www.xaz.cz/~zskrouna

 

 

 

Zpráva o hospodaření ZŠ Krouna  v roce 2003

 

I. Podmínky hospodaření

ZŠ Krouna v roce 2003 poprvé hospodařila jako samostatný právní subjekt. Hospodaření tak bylo ovlivněno několika faktory:

a)      škola měla pevně daný a nepřekročitelný provozní rozpočet ve výši 1.006.000,- Kč (856.000,- Kč na ZŠ a 150.000,- Kč na ŠJ)

b)      výše tohoto rozpočtu je již 6 let stejná, ale v minulých letech nebyl rozpočet ze strany bývalého vedení školy nikdy dodržen. Skutečné čerpání provozního rozpočtu bylo v minulých letech přibližně o 80.000,- až o 250.000,- vyšší a zřizovatel (tj. Obec Krouna) tyto navýšené náklady vždy pokryl. Nejednalo se přitom o plýtvání, ale o skutečnou potřebu školy.

c)      Přechodem do právní subjektivity (o kterou ani škola ani zřizovatel nestál) bylo nutné zajistit zpracování účetnictví a mzdové agendy, které v minulých letech zdarma prováděl Školský úřad a zřizovatel. Celkové náklady na tuto oblast v roce 2003 činily přibližně 85.000,- Kč. Tato částka je přitom v porovnání s náklady ostatních škol podprůměrná a podstatně nižší než při zaměstnání vlastního pracovníka (nutnost samostatného PC =20.000,- + speciálního programu (UNICOS, VEMA, Money, ne Triáda!!!) =15.000,- + aktualizace + vyškolení pracovníka +  školení na školské výkazy.  Rozsah agendy vyžaduje přibližně 3-4 hodiny denně a při platovém zařazení administrativní pracovnice dle nařízení vlády by po započtení uvedených nákladů (aktualizace programu, školení, poměrné části PC a programu)  náklady činily přibližně 150.000,- Kč ročně.

 

V roce 2003 tak škola musela hospodařit s reálnými provozními prostředky o přibližně 215.000,- Kč nižšími než byl průměr za několik předchozích let (průměrné překročení provozního rozpočtu školy a jídelny v minulých letech činilo cca 130.000,- + 85.000,- náklady na účetnictví). Přechodu do právní subjektivity tak zřizovatel využil k vynucení rozpočtové kázně, avšak bez zohlednění skutečného reálného čerpání rozpočtu (a tím i skutečných reálných potřeb školy) z minulých let.

Nové vedení školy bylo zřizovatelem postaveno před požadavek dodržet provozní rozpočet, který se nikdy předtím dodržet nepodařilo (protože skutečné provozní potřeby školy jsou podstatně vyšší), navíc nebyl žádným způsoben zohledněn nárůst výdajů na vedení účetnictví a které by byly v případě vedení účetnictví zaměstnancem nebo obcí vyšší.

 

II. Hospodaření v oblasti hlavní činnosti (HL)

Dle přiložené výsledovky (příloha č.1) skončilo hospodaření školy za rok 2003 v oblasti hlavní činnosti účetní ztrátou -363.215,17 Kč. Tato ztráta zahrnuje i odpisy ve výši 156.774,80 (účet 551xxx), které nejsou zřizovatelem finančně pokrývány a proto se o ně ztráta snižuje. Uvedená ztráta ale obsahuje pouze půlroční odpisy nákladů na el. pánev (pořízená v prosinci) do kuchyně ŠJ (investice 97.590,- Kč, doba odpisu 10 let, roční odpisy jsou 9.759,-, půlroční odpisy 4.879,50 Kč) a je tedy k ní nutné přičíst zbytek do skutečně uhrazené částky, tj. 97.590 – 4.879,50 = 92.710,50 Kč. Dále tato ztráta nezohledňuje nárůst zásob ve skladu potravin ŠJ. V prosinci 2002 byly zásoby kvůli přechodu do práv. subjektivity zredukovány na 36.800,-Kč, k 31.12.2003 ale činily přibližně 76.800,-Kč, byly tedy o 40.000,- Kč vyšší. Tato úroveň zásob je nutná pro plynulý chod kuchyně začátkem ledna. V loňském roce v první dekádě ledna minimální stav zásob působil potíže. Ztráta je také ovlivněna ziskem nadačního příspěvku 20.000,- Kč na činnost školního časopis od Nadace Josefa Luxe (dalších 20.000,- od Pardubického kraje škola získala na účet až v lednu 2004 a tak v hospodaření za rok 2003 nejsou zahrnuty).

Z uvedeného vyplývá:

Účetní ztráta

-363.215,17 Kč

Zohlednění odpisů

+156.774.80 Kč

Dorovnání skutečných nákladů na pánev

-   92.710,50 Kč

Nárůst zásob

-    40.000,- Kč

Vliv příspěvku na šk. časopis

-    20.000,- Kč

Skutečná finanční ztráta

- 359.709,87 Kč

 

Hospodaření v hlavní činnosti bylo v roce 2003 ovlivněno několika významnými nákladovými položkami:

-         rekonstrukce a vyvezení septiku (cca 90.000,-)

-         nákup židlí a lavic (48.000,-)

-         výměna osvětlení 1 třídy a 1 chodby (cca 40.000,-)

-         el. pánev a myčka do ŠJ včetně montáže a instalatér. prací (cca 150.000,-)

-         vedení účetnictví kvůli právní subjektivitě (cca 85.000,-)

-         nárůst zásob ve skladu potravin ŠJ (cca 40.000,-)

-         výměna čerpadla ve vodárně školy (cca 26.000,-)

Tyto položky všechny překračují hodnotu uvedenou ve zřizovací listině školy a měly být financovány přímo zřizovatelem. Škola je však financovala sama. Z provozního rozpočtu nebyly zakoupeny žádné počítače, učební pomůcky nebo knihy!

 

Mimo účetnictví se sice jedná o položky jednorázové, ale v dalších letech bude nutné investovat opět do jiných (vyhlášce nevyhovuje osvětlení 2 tříd a 2 chodeb, předpisy nesplňují šatny žáků, nutný bude nátěr oken školy, termostatické hlavice na radiátory, přetěsnění oken školy mezi rámem a zdí, atd.). Nárůst zásob potravin se již nepředpokládá a bude se pohybovat přibližně na stejné výši.

Výše ztráty tak přibližně vyjadřuje skutečné podhodnocení rozpočtu školy, protože na udržení stávajícího stavu (budovy, vytápění, atd.) a respektování zákonných norem je potřebný rozpočet o přibližně 300.000,- Kč ročně vyšší. Toto číslo koresponduje jak s průměrným překročením rozpočtu v letech před právní subjektivitou (zvýšeným o náklady na práv. subjektivitu) tak i s faktem, že zatímco inflace za posledních 6 let činila celkem přibližně 27%, provozní rozpočet se neměnil. Tato inflační ztráta hodnoty činí přibližně 272.000,- Kč (27% z 1.006.000,-). Započteme-li nutnost vedení účetnictví(v důsledku státem vnucené subjektivity), vyplývá z toho, že škola rok od roku více šetří, musí reálně vyjít s menším množstvím peněz a mohla v roce 2003 na údržbu a vybavení reálně použít vlastně o téměř 350.000,- Kč (272.000 + 85.000) méně než v roce 1997.

 

III. Hospodaření v oblasti doplňkové hospodářské činnosti (HO)

Dle přiložené výsledovky (příloha č.2) skončilo hospodaření školy za rok 2003 v oblasti HO účetním ziskem  + 410.757,34 Kč

Příjmy (vlastní tržby) představovaly 1.200.852,- Kč  a obsahovaly:

           

Tržby za stravování                             

 260.630,- Kč

Tržby za Eurotel                                    

 90.900,- Kč

Tržby za ostatní pronájmy                      

 16.658,- Kč

Tržby za počítačová školení                

 832.664,- Kč (!)

 

Náklady představovaly 790.094,66 Kč a obsahovaly zejména:

Spotřebu potravin na vaření

168.758.56 Kč

Mzdové náklady

284.175,- Kč

Zákonné odvody

58.930,- Kč

Odpisy

25.489,70 Kč

a ostatní (propagace, spotřební zboží, nákup počítačů a zařízení nutného na školení PC)         

Na celkovém zisku + 410.757,34 Kč se podílí především výnosy z počítačových školení. Doplňková činnost školní kuchyně je zisková ve výši přibližně 20.000,- Kč za celý rok a po započtení části nákladů na vedení odděleného účetnictví, nákladů na rozvoz jídel a starostí s jejím zejména organizačním zajištěním je její výsledný efekt pro školu téměř nulový a škola ji nadále provozuje pouze ze dvou důvodů: udržení pracovního místa a sociální rozměr služby ve vztahu k obci.

 

IV. Celková bilance

Dle platných předpisů je zisk z doplňkové činnosti použit na krytí ztráty z činnosti hlavní.  Ztráta hlavní činnosti je způsobena zejména:

-         podhodnoceným rozpočtem školy, který je reálně přibližně o 235.000,- Kč nižší než byla průměrná hodnota rozpočtu v minulých 6 letech a vůbec nezohledňuje inflaci za 6 let.

-         nutnými investicemi do údržby a vybavení (septik, světla, kuchyně, vodárna, atd.)

Zisk doplňkové činnosti je způsoben zejména:

-         počítačovými školeními

-         nájmem Eurotelu

 

Po započtení hlavní a doplňkové činnosti škola celkově za rok 2003 hospodařila se skutečným finančním přebytkem 51.047,47 Kč.

 

Škola neskončila v hluboké ztrátě pouze díky vlastním iniciativám a vlastnímu obrovskému úsilí. Pro hospodaření v roce 2004 je ale nutné počítat s faktory:

-         příjmy za PC školení byly v r. 2003 mimořádně vysoké, pravděpodobně neopakovatelné, jejich výše v roce 2004 je velmi nejistá a určitě bude podstatně nižší.

-         Většinu zisku z doplňkové činnosti škola v r. 2003 investovala do budovy a její nutné údržby, tedy do položek, které měl podle zřizovací listiny hradit zřizovatel. V roce 2004 bude nutné podstatně větší část zisku investovat do vybavení pro další provozování PC školení. Jinak bychom je v dalších letech provozovat již nemohli a ztratili bychom tyto příjmy úplně.

-         Ze zisku z doplňkové činnosti bude nutné v lednu 2004 uhradit ještě mzdové náklady a literaturu na školení, která proběhnou v lednu a únoru 2004, ale byla objednavatelům vyfakturována a zahrnuta do příjmů již v prosinci 2003 (přibližně 16.000,- Kč).

-         Došlo ke skokovému nárůstu nákladů, (např. koks +9,4%, služby a telekomunikace +16,2%, elektřina +3%, mzdové náklady v doplň. činnosti, atd.).

-         Bude potřeba pokračovat v postupném plnění požadavků vyhlášek na osvětlení tříd, na šatny žáků, atd.

-         Velkou položkou v údržbě bude nátěr oken školy.

 

V. Závěr

Hospodaření školy v roce 2003 bylo velmi úspěšné a podařilo se realizovat velké množství finančně náročných položek. Rok 2004 bude podstatně složitější a vzhledem k nezměněnému provoznímu rozpočtu a k nejistým příjmům z doplňkové činnosti předpokládáme (i po započtení příjmů z doplňkové činnosti) pouze holé udržení stávajícího stavu, při větším výpadku doplňkových příjmů i úplné zastavení údržby školy i areálu. To by si ale v dalších letech vyžádalo vysoké jednorázové výdaje navíc kumulované dohromady. Realizaci další nezbytné údržby a úprav (světla, šatny, okna, atd.) bude možné zajistit pouze tehdy, zafinancuje-li ji zřizovatel (podle zřizovací listiny) nebo dojde-li od roku 2005 k finančnímu dorovnání provozního rozpočtu školy o výši inflace za období, kdy rozpočet nebyl vůbec valorizován, a k zohlednění nákladů spojených s přechodem do právní subjektivity. Pro udržení stávajícího stavu, zajištění údržby školy i areálu, respektování požadavků vyhlášek a norem a k alespoň mírnému rozvoji školy je potřebný rozpočet na rok 2005 ve výši cca 1.300.000,- a změna jeho konstrukce v dalších letech tak, aby odrážel inflaci v celé ekonomice.

 

 

 

 

 

V Krouně dne 10. ledna 2004                                                            Josef Kyncl, ředitel školy